HRM Inspiration Day 2017

Vijfde editie

Inschrijving

Datum: 28/11/2017

Plaats: Business Faculty - 1120 Brussel / Neder-Over-Heembeek

9:30 tot 16:40 (+ networking drink)

Drietalig programma (Nederlands, Frans, Engels)

3 workshops in de voormiddag en namiddagseminar (waarop afzonderlijk kan ingetekend worden)

Sprekers

Steffie Desart

Doctoraatsstudent KULeuven

Mathi Gijbels

CEO van Gijbels Group

Frederik Damilot

AgileMaker

Laurence Jourdain

BNP Paribas Fortis

Lara Donners

Antenno

Femke Thielemans

First.eu

Thomas Geusens

Revolv

Ellen Van Beek

Departementshoofd KBC

Programma

09:30 - 12:00 Burn-out & Employee Empowerment als tegengif voor disengagement
Steffie Desart, Thomas Geusens, Ellen Van Beek
Een stand van zaken op wetenschappelijk vlak en hoe de Burnout Assessment Tool preventie en curatie doeltreffender kan maken

Deel 1. Burn-out: Een stand van zaken op wetenschappelijk vlak en hoe de Burnout Assessment Tool preventie en curatie doeltreffender kan maken

Steffie Desart bereidt aan de KU Leuven een doctoraat voor over burn-out.

In haar presentatie schets ze de recente ontwikkelingen en wetenschappelijke inzichten in het onderzoeksveld over burn-out, steeds met de nodige aandacht voor de praktijk.

De huidige definitie van burn-out is meer dan 35 jaar oud, terwijl de kennis over en ervaring met deze werkgerelateerde ziekte (want dat is het) sterk is geëvolueerd. Een nieuwe definitie en kijk op het fenomeen kan helpen de aandoening gericht(er) op te sporen en aan te pakken.

De Burnout Assessment Tool (BAT) is een door haar ontworpen en wetenschappelijk gevalideerde tool die inzetbaar is op diverse vlakken, zoals preventie en risico-inschatting van burn-out, maar ook bij de behandeling en re-integratie van e werknemers.

Deel 2. Employee Empowerment als tegengif voor disengagement

Het aantal ‘disengaged’ medewerkers staat volgens de jaarlijkse benchmark van AON-Hewitt op een treurig record van 42% in Europa. Het fenomeen van lage, en over de jaren heen dalende, betrokkenheid is één van de symptomen van organisatiestructuren die, in hun streven naar het indekken van risico’s en het vergroten van performantie, de mensen te weinig centraal stellen.

Structureel werken we aan de top aan nieuwe manieren van overleggen, opvolgen, beslissen, aanwerven, evalueren, belonen, enz. Maar om te vermijden dat medewerkers afhaken, dienen ze werkautonomie te krijgen.

Employee Empowerment is een bottom-up benadering die de balans qua organisatie-cultuur en de connectie tussen werknemers en organisatie herstelt.

Het is een aanpak die, samen met een inspirerende en heldere leadership-strategie, medewerkers terug zin (ook in de betekenis van ‘goesting’) geeft.

In deze workshop krijgt u een framework voor Employee Empowerment en antwoorden op vragen als ‘hoe organiseer ik dat?’, ‘hoe hou ik de vinger aan de pols?’, ‘hoe bewaak ik de grenzen van zo’n beweging?’, ‘hoe hou ik het levend?' en ‘hoe zorg ik voor een maximale synergie met de complementaire top-down initiatieven?’.

Thomas Geusens is expert in Innovatie en Empowerment. Hij ontwikkelde een methodologie om dergelijke projecten en processen te faciliteren (‘Revolv’). Ellen Van Beek (departementshoofd bij KBC Group), met wie hij enkele projecten ontwikkelde bij KBC, zal vanuit haar ervaring spreken over obstakels, best practices en lessons learned.

09:30 - 12:00 Agile Organiseren & Werken met SCRUM
Frederik Damilot, Laurence Jourdain
Digitale@ Scale – Agile worden voor een sterkere klantenbeleving

In mei 2017 implementeerde BNP Paribas Fortis (BNPPF) haar nieuwe Target Operating Model, Digital@Scale met één doel voor ogen: de belangrijkste digitale bank geworden en voldoen aan de behoeften van haar klanten.

In een snel veranderende wereld waar technologie ons leven drastisch verandert, waar de verwachtingen van klanten hoog en terecht zijn, waar de concurrentie hevig is en waar nieuwe digitale spelers opduiken, wil BNPPF deze uitdagingen aangaan door wendbaarder te worden.

In deze context werd een ambitieus project gelanceerd binnen de IT-afdeling met de doelstelling om haar wendbaarheid en de operationele uitmuntendheid van haar diensten te versterken. Om dit te doen, werd een nieuwe Target Operating Model Agile, gebaseerd op Spotify-model, gelanceerd. Alle teams bevinden zich nu in Tribes en Squads waar zij opereren in zelf-georganiseerde modus. De Lean- en Agile-methodes worden ingezet in teamverband waar ze versterkt door de DevOps-technieken worden toegepast op IT-vraagstukken.

Teneinde de werking van dit nieuwe model en de uitvoering van deze technieken te realiseren, heeft BNPPF ook besloten om haar cultuur, mindset en leadership te laten evolueren met de bedoeling om de autonomie, samenwerking en verantwoordelijkheid te versterken; onmisbare sociale ingrediënt voor het welslagen van de wendbaarheid.

Deze bij BNPPF toegepaste methodiek is inspirerend en perfect toepasbaar voor een HR-afdeling en op kwesties van HR-management.

09:30 - 12:00 Candidate & Employee Experience
Lara Donners, Femke Thielemans, Olivia Steiner
Geen Candidate Experience Design zonder Employee Experience

Wat als bedrijven kandidaten en toekomstige werknemers zouden behandelen als hun klanten? Met dezelfde egards, met evenveel aandacht voor hun beleving en met het oog op het uitbouwen van een duurzame relatie — zelfs al start die niet meteen?

Vanuit de Employee Value Proposition kan je de verschillende stadia van de Candidate Journey vormgeven. We zoomen in op de drie fases: pre-applicatie, applicatie en post-applicatie. Naast enkele theoretische kapstokken krijg je ook voorbeelden uit verschillende projecten aangereikt.

Femke Tielemans, HR Manager van First IT, brengt hands on experience aan vanuit de wereld waar de ‘war for talent’ al een tijd woedt. 

  • Hoe optimaliseer je de ervaring van kandidaten en sollicitanten?
  • Hoe toon je je troeven als werkgever doorheen sollicitatie- en selectieprocedures?
  • Hoe onderhoud je pro-actief een warme, menselijke relatie met een grote groep van potentiële kandidaten?

Eén van de antwoorden is dat medewerkers en leidinggevenden een cruciale rol spelen in dit proces. En zo ligt Employee Experience mee op tafel.


13:15 - 13:40 Challenges and opportunities of the digital revolution
Koen De Leus
De gevolgen van de digitale revolutie voor bedrijven, de arbeidsmarkt en de brede samenleving.

The digital revolution will have an impact on companies and their personnel. A job for life will become something of the past. Lifelong learning is the only way to adapt to this new situation. But Belgium is not yet prepared for that situation. Companies as well as the government and each individual will have to assume their responsibility.    

13:40 - 14:05 De Rol voor HR in de Gig-Economie
Jan Dillis
Een nieuwe rol voor HR in de VUCA-wereld: improviseren in een gig-economie

In de voorbije decennia besteedde HR veel aandacht aan standaardisatie, industrialisatie van processen en planmatig werken. De huidige VUCA-wereld (VUCA: Volatility, Uncertainty, Complexity & Ambiguity) vraagt echter een totaal andere aanpak: één van individualisatie, transparantie en wendbaarheid.

Welke nieuwe rol moet HR in deze gewijzigde omstandigheden opnemen? Wat kan HR daarbij leren van marketing? Wat kan HR daarbij leren van muzikanten?

Marketing en muzikanten (net zoals andere artiesten) zijn vaak voorloper omdat ze niet alleen nieuwe trends veel sneller opmerken maar ook genoodzaakt zijn zich sneller aan te passen. Niet volgens het concept van het klassieke orkest, maar met de attitude van jazzmuzikanten of electronic music producers.

HR zal een facilitator van wendbaarheid en samenwerking binnen en buiten de organisatie moeten worden. HR en de organisatie zal - net zoals muzikanten reeds langer doen - moeten leren werken en improviseren in een gig-economie.

HR zal bovendien aan de hand van een werknemersgerichte en ervaringsgerichte benadering meer geïndividualiseerd moeten gaan werken. Hierbij kan HR over het muurtje bij marketing gaan kijken.

14:05 - 14:30 CEO Talk: HR Director als Marketingmanager
Mathi Gijbels
Getuigenis van een CEO van een zorgende, lerende en maatschappelijk verantwoorde onderneming

De Gijbels Group is een bouwbedrijf gespecialiseerd in bedrijfs- en kantoorbouw met vestigingen in Opglabbeek, Gent en Nivelles en ruim 320 medewerkers.

CEO Mathi Gijbels beschouwt niet de onderneming haar diensten maar wel haar medewerkers als ‘key’ en kritische succesfactor.

Het bedrijf omschrijft en positioneert zich daarom als ‘De Voordenkers’. Daarmee legt het de lat hoog.

Met deze baseline wil men uitdragen zowel een partner ‘die het verschil maakt’ te zijn voor klanten en architecten als een aangename werkplek waar toptalenten zich kunnen ontwikkelen (en zo voor klanten het verschil daadwerkelijk kunnen maken).

Maar de Voordenken-filosofie vertaalt zich ook in de bedrijfsprocessen. En in de manier waarop het bedrijf met zijn mensen omgaat en haar rol in de maatschappij opneemt. De Gijbels Group draagt dan ook Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hoog in het vaandel.

Mathi Gijbels maakt deel uit van de ‘CEO Councel’, samen met Wouter Torfs (CEO schoenen Torfs), Toon Bossuyt (CEO verfgroep Boss Paints), Frans Colruyt (COO distributiegroep Colruyt), Bart Claes (CEO kledingketen JBC) en Joost Callens (CEO huizenbouwer Durabrik).

Dat is een informeel groepje van toplui uit familiale bedrijven die bekend zijn (de toplui én de bedrijven) voor hun eigenzinnige en zelfs ‘dwarse’ opvattingen over ondernemen en management, inzonder HR management. En (desondanks volgens de enen, juist daarom volgens de anderen) succesvol zijn.

Het CEO Councel werd onlangs door de HR community, op initiatief van vakblad People Square, (collegiaal) verkozen tot ‘CEO of the Year 2017’.

15:00 - 15:30 Keynote 1. Showpad : Building a culture of feedback, focus and impact in a fast growth environment
Peter Geiregat
Wat mature ondernemingen/organisaties op HR-vlak kunnen leren van startups en vice versa (a.d.h. van case Showpad).

Peter Geiregat, Showpad's first VP People, will bring you the people story of Showpad. Named in 2017 as one of the ten fastest growing private software companies in Europe, Showpad doubled its number of employees both in 2015 and 2016. This included strong growth both in the Ghent HQ and in the San Francisco office. 

How do you create the right structure to achieve your growth? How do you build the right focus for every employee with so much change? How do you manage a global company from a people perspective with such different talent markets as Silicon Valley and Gent? A story about typical HR start-up/ scale up pains, great opportunities and about where more mature organisations can learn from scale-up's and vice versa. 

15:50 - 16:40 Keynote 2: Futureproof Learning & Development
Philippe Duvivier
Futureproof L&D : interactief, collaboratief en adaptief leren en ontwikkelen (bedenkingen, ervaringen en roadmap).

De digitale economie verstoort de zakenwereld. Digitale oplossingen en onderzoek op het gebied van neurowetenschappen en psychologie nodigen ons uit tot een herbezinning over onderwijs in het de bestendigheid van de voorgestelde oplossingen om iedereen in staat te stellen zich aan te passen aan de nieuwe economische realiteit, de nieuwe arbeidswereld en nieuwe technologieën ?

In de wereld van corporate learning zien sommige experts de kloof groeien de verwachtingen van medewerkers en management en de voorgestelde oplossingen. Ook hier verandert de digitale revolutie het spel. Het stelt iedereen in staat om de leiding te nemen over zijn eigen leerproces door overal en altijd toegang te krijgen tot vrijwel onbeperkte inhoud. Opleiding is niet langer het voorrecht van een afdeling.

In deze context heeft de' L&D-functie' een unieke kans om haar doel te heroverwegen en een sleutelrol te spelen voor de onderneming en al haar stakeholders. Als professionals van de sector hebben we het voorrecht om met een opmerkelijk ingrediënt te werken: talent.

Onze missie moet ons ertoe brengen om onze grondbeginselen te heroverwegen, nieuwe wegen te openen, verwachtingen te overstijgen en ons handelen te richten op wat echt een verschil zal maken voor het individu en het bedrijf.  Wat de middelen betreft, moeten we kritisch kijken naar de laatste trends in onderwijstechnologie en de keuzes die gemaakt moeten worden volgens de doelstellingen. 

Op basis van deze observaties en principes presenteren we een roadmap voor futurepoof Learning & Developement in het algemeen en corporate learning in het bijzonder.


Inschrijving

Doelgroep

Volgende professionals kunnen er iets opsteken:

  • HR-directors/managers
  • Verantwoordelijken deelaspecten van personeelsbeleid/HRM
  • Managers Interne (en externe/corporate) communicatie
  • CEO's/general managers
  • Lijnmanagers met verantwoordelijkheid op het vlak van people management

Sinds 2006 namen meer dan 1750 HR-professionals uit ruim 1000 bedrijven deel aan een HR knowledge sharing event van HRMinfo.


Partners / Sponsors